McDonald’s

Voor het vak Maatschappij en Interactie heb ik mij verdiept in gedragsontwerp en gedragsbeïnvloeding. Samen met mijn projectpartner analyseerde ik hoe de McDonald’s app het gedrag van gebruikers stuurt en hoe dit verder verbeterd kan worden. Hiervoor maakten we gebruik van verschillende methodes en modellen, waaronder B=MAP van Fogg, de principes van Cialdini, de 10 Hijacks van Harris en het Hook model van Eyal.

Het was interessant om te ontdekken hoe subtiele ontwerpkeuzes invloed hebben op gebruikersgedrag. Van notificaties en beloningen tot sociale druk en gewoontes – elke interactie is strategisch vormgegeven. Door deze technieken te analyseren en toe te passen, kreeg ik een beter inzicht in hoe bedrijven digitale producten optimaliseren om gebruikers te motiveren en te sturen.

Psychologie in Design

Wat ik vooral leuk vond, was de psychologische kant van dit vak. Het liet me zien hoe breed design eigenlijk is en hoeveel verschillende manieren er zijn om gebruikers te beïnvloeden. Dit heeft mijn interesse in gedragsontwerp vergroot en motiveert me om hier in de toekomst verder in te duiken.

Gerelateerde berichten